Wat stond er in de laatste editie ?

Bezoek ons ook op:

facebooktwitter

Van Kaap tot Wijk, van heuvelrug naar waterlint

Tussen de Utrechtse Heuvelrug en de oevers van de Rijn wisselt het landschap enkele keren van gedaante. Tussen de Kaap van Doorn en molen Rijn en Lek in Wijk bij Duurstedegaat het van dichte bossen naar strakke, open weilanden, en tenslotte de lome bochten van Kromme Rijn en Lek. Wim ten Brinke zette een eigen route uit.

INFORMATIE
Deze route is 15 kilometer lang en volgt delen van het Gerrit Achterbergpad, naar de dichter die in deze omgeving opgroeide. Dit pad is een Klompenpad (www.klompenpaden.nl). Honden zijn aangelijnd welkom.

Openbaar vervoer
Van Utrecht Centraal naar halte Kaap Doorn: lijn 50 richting Wageningen of Veenendaal.
Van Wijk bij Duurstede naar Utrecht Centraal: lijn 41, halte Steenstraat.

Ook mogelijk met de auto: parkeren op Groene Entree, met lijn 56 terug van Wijk bij Duurstede (halte Steenstraat) naar halte Centrum in Doorn. Steek bij halte Centrum in Doorn de weg over en volg de paarse route (2 km) naar de Groene Entree. Deze route staat ook de wandelkaart die hierna genoemd staat.

Neem in Doorn de Postweg en volg de paarse route (2 km) (zie op internet wandelroutenetwerk Doorn-Leersum). De route staat ook op de wandelkaart.

Eigen vervoer

Parkeerplaats De Groene Entree Kaapse Bossen aan de N225 Doorn – Leersum.

Routebeschrijving

LA = linksaf; RA = rechtsaf; RD = rechtdoor

Neem op Parkeerplaats De Groene Entree Kaapse Bossen de rode route ‘Kaapse Bossen’ naar de uitzichttoren (1,2 kilometer).

Ga met de toren in de rug en met zicht op een beukenlaan LA. Volg de brede laan die een lange, flauwe bocht naar rechts maakt en langzaam daalt. Steek de verharde weg over en ga de weg in met het verbodsbord voor auto’s. Steek bij bosrestaurant Sandenburg de drukke N225 over en ga de Sandenburgerlaan in.

Je loopt nu op het Gerrit Achterbergpad (een Klompenpad), maar je volgt daarbij niet de hoofdroute.

Ga na 250 m LA de bomenlaan in. Bij kruising bospaden RA. Bij volgende kruising RD (Buntlaan; vanaf nu: hoofdroute Gerrit Achterbergpad; gele klompjes volgen). Volg de Buntlaan met bocht naar links en naar rechts (vanaf hier onverhard).

Einde Buntlaan RA op de Gooyerdijk. Kruising LA (Sandenburgerlaan). Na ruim 300 m RA en let op: doorlopen tot bosrand en dan LA. Bij 3-sprong LA (langs de bosrand). Houd op het licht slingerende pad rechts aan. Op de verharde weg LA en RA over pad langs weiland. Kijk na 200 m om en bewonder Sandenburg en Walenburg. Draai om en ga terug naar de weg.

LA en na 250 m LA Wilhelminalaan (nu wandel je op de met klompjes gemarkeerde ‘routeverkorter’ van het Gerrit Achterbergpad). Het pad buigt naar rechts en gaat verder langs de bosrand.

Na bordje ‘Vervolg wandelroute’ RD; verderop gaat het pad RA. Einde pad LA; 1e onverharde weg RA. Op verharde weg LA.

RA Groenewoudseweg; LA Groenewoudsepad; RA natuurgebied Vikinghof; einde pad RA en brug over via fietspad. Direct LA Noorderwaardpad. Einde pad weg oversteken en RA (Prins Hendrikweg).

LA Zaagmolen, tussen huizen door en LA. Over bruggetje en RA langs water. Weg oversteken en Rijnstraat in. RD Markt; RD Volderstraat; op kruising met Muntstraat RA Kasteelpark in en direct schuinlinks over smal, onverhard pad. Na bruggetje LA en na volgend bruggetje RA doodlopende weg in. Einde weg LA Dijkstraat. LA Oeverstraat, gaat over in Veldpoortstraat. Na brug RD Zandstraat en direct links is de Bushalte op de Steenstraat.

Routekaart

Op www.wimtenbrinke.nl staat een routekaart (kijk bij Van Heuvelrug tot Waterlint).

Lees TeVoet online!

Klik op cover voor de nieuwste editie van te voet online
tevoet online 56 cover 2017

Klik op de cover voor de bijlage Sfeervol Overnachten

tevoet sfeervol overnachten

Klik op de cover voor deze speciale editie van te voet