Wat stond er in de laatste editie ?

Bezoek ons ook op:

facebooktwitter

Lange afstanden lopen

1. Kies een dag
Wie lange afstanden loopt, komt in het weekend meer wandelaars tegen dan op een doordeweekse dag. Op sommige langeafstandswandelpaden, zoals het Pieterpad, is het op zondag druk. Maar dat kan ook juist gezellig zijn. Je deelt je ervaringen met andere wandelaars en je maakt snel contact. De keuze van je wandeldag bepaalt ook het verloop van je reis naar het startpunt. Veel onverharde paden lopen door dunbevolkte gebieden waar het openbaar vervoer beperkt is. In sommige streken rijdt op zondag geen bus.

2. Bepaal de route
De route kun je bepalen door het volgen van bestaande langeafstandswandelpaden. Dit zijn uitgezette routes van honderden kilometers, verdeeld in etappes van ongeveer 6 kilometer. Door enkele etappes achter elkaar te lopen, kun je zelf de afstand per dag samenstellen. De routes zijn in twee richtingen te volgen en met bordjes of markeringen onderweg aangegeven. Je kunt dus kiezen of je met de wind mee wilt lopen of met de zon in je gezicht.

3. De juiste schoenen
De juiste schoen bepaalt of je een lange afstand makkelijk kunt lopen. De schoenen zijn het belangrijkste van de wandeluitrusting. Ze dempen de schok en corrigeren een verkeerde stap. De wandelschoen wordt steeds beter en ook modieuzer. Waar moet je onder meer op letten bij de keuze van wandelschoenen?

  • Bepaal de meest gelopen ondergrond.
  • Kijk of het bovenmateriaal van de schoen voldoende ademt.
  • Kies de schoen bij je lichaamsgewicht.
  • Kies voor de optimale pasvorm: de ruimte voor de grote teen moet een vinger breed zijn.
  • Aarzel niet om versleten schoenen weg te gooien. Te lang doorlopen kan tot blessures leiden.

4. Vertrek op tijd
Het lopen van lange afstanden kost tijd. Vertrek daarom zo vroeg mogelijk, zeker als je onderweg af en toe wilt pauzeren, fotograferen of een bezienswaardigheid wilt bezoeken. Wandelaars die aan het einde van hun route een bus willen halen, lopen met meer rust als ze een marge nemen van een half uur.

5. Makkelijk lopen
Het lopen van lange afstanden gaat makkelijk met een goede techniek. Loop in het begin niet te snel. Wandel rechtop en rol de hele voet af. Door met de armen te zwaaien wordt het tempo verhoogd. Om makkelijk te lopen dien je over voldoende brandstoffen te beschikken. Eet voldoende voordat je begint en neem eten mee onderweg, want je verbrandt veel energie. Ook dien je je vochthuishouding op peil te houden door voldoende water te drinken. Maar ook niet te veel, want te veel water leidt tot een lage natriumconcentratie in het bloed en zwelling van de hersenen. Het lopen van lange afstanden blijkt heilzaam te werken. Tijdens het lopen maakt de wandelaar dopamine aan. Die stof werkt als een geneesmiddel en als antidepressivum. ''Lopen verbeter de stemming, de cognitie, dus je wordt er slimmer van'', zegt Ineke Albers die wetenschappelijk onderzoek deed naar langeafstandswandelen. ''Het stimuleert het beloningscentrum, dus je gaat je lekker voelen en het kan een positieve invloed hebben op het imuunsysteem.''

Do's

  • Verdeel de lange afstand in kleinere etappes. Hierdoor haal je je tussendoelen en is de eindstreep niet zo ver weg.
  • Drink voldoende water. Op het moment dat je dorst heb, ben je al aan het uitdrogen.
  • Bepaal je eigen tempo.


Dont's

  • Loop niet in een keer een lange afstand, maar bouw de afstanden op.


Blaren voorkomen of genezen

Blaren. Zelfs de meest geoefende wandelaars hebben er wel eens last van. Met de Nijmeegse vierdaagse in aantocht heeft het tijdschrift Op Pad samen met het Rode Kruis alle tips op een rij gezet om blaren te voorkomen en te genezen. De 8 beste tips:

1. Draag passende schoenen. Dit zijn schoenen die voorkomen dat je voeten gaan schuiven, terwijl je ook nog voldoende ruimte hebt voor je tenen

2. Draag passende (naadloze) sokken waarin je zo min mogelijk gaat zweten.

3. Loop je schoenen altijd goed in. Dit heeft dubbel zin omdat je zelf ook goed getraind aan een tocht moet beginnen.

4. Begin minimaal vier weken voordat je een (lange) tocht gaat maken met het dagelijks insmeren van je voeten met voetverzorgende zalfjes die de huid dikker en steviger maken. Kampferspiritus (te koop bij de drogist) is hier een goed en goedkoop middel voor.

5. Smeer je voeten vlak voordat je gaat lopen in met vaseline of uierzalf. Doordat het vet vocht tegenhoudt, worden je voeten minder week en minder stroef. Doe dit niet als het erg warm weer dreigt te worden. Het vet kan zweetvoeten juist verergeren.

6. Strooi voordat je gaat lopen een klein beetje talkpoeder in je schoenen, in je sokken en op je voeten. Talkpoeder neemt vocht op waardoor je minder last hebt van zweetvoeten.

7. Was je voeten altijd alleen met koud water en zonder zeep. Zeep maakt de huid zachter.

8. Gevoelige plekken kun je vlak voor een wandeling preventief afplakken met leukoplast of sporttape. Sporttape omdat het stevig is en het een goede kleefkracht heeft. Leukoplast is goedkoper en vormt zich wat gemakkelijker naar de voet.

Meer weten? Lees het uitgebreide artikel blaren voorkomen en genezen op www.oppad.nl.

 

Lees TeVoet online!

Klik op cover voor de nieuwste editie van te voet online
tevoet maart 2017

Klik op de cover voor de bijlage Sfeervol Overnachten

tevoet sfeervol overnachten

Klik op de cover voor deze speciale editie van te voet

tevoet eindeloos wandelen in de ardennen